Во светот на археологијата, постојат појави што го предизвикуваат нашето разбирање за минатото. Една таква мистерија е повторувањето на симбол налик на рачна чанта или сад со рачка, кој се појавува на барелјефи и камени релјефи од различни древни култури ширум светот. Што претставува овој објект? Дали станува збор за случајна сличност или за симбол што носи длабоко значење?
Овој мотив се појавува на неколку археолошки локалитети: во Месопотамија, во Гобекли Тепе во Турција и во Мезоамерика, меѓу културите на Олмеките и Маите. И покрај огромните временски и географски разлики, фигури од овие цивилизации држат објект со иста основна форма – правоаголен сад со рачка на врвот, што неодоливо потсетува на денешна чанта.
Во Месопотамија, барелјефите на Ануннаки – божества или полу-божества што според митологијата донеле знаење на човештвото – го прикажуваат овој предмет заедно со борови шишарки и дрвото на животот. Во Гобекли Тепе, најстариот познат мегалитски храмски комплекс, на еден од столбовите се гравирани три симетрични чанти. Во Мезоамерика, слични објекти се појавуваат кај Маите и Олмеките, повторно во контекст на божества или свети ритуали.
Според традиционалната археологија, овие чанти најверојатно се садови за семиња, темјан или свети течности – дел од ритуалната пракса на древните претци. Но за некои, повторувањето на симболот буди посмели претпоставки: дали ова е остатоци од изгубено знаење? Дали човештвото имало контакт со напредна култура, можеби дури и вонземска?
Во современата поп-култура, особено преку емисии како „Ancient Aliens”, овој симбол се поврзува со напредна технологија или енергетски уреди. Според тие теории, древните луѓе само го копирале она што не можеле да го разберат, оставувајќи симболички траги во камен. Тие гледаат во овие чанти уреди за собирање енергија, алатки за генетски материјал, па дури и носачи на свето знаење.
Сепак, научната заедница е претпазлива. Формата на „чанта со рачка“ е функционална и универзална – нејзината повторна појава може да биде резултат на паралелен развој, а не доказ за глобална цивилизација или надворешна интервенција.
Но прашањата остануваат: како и зошто истиот симбол се појавува во култури кои, според она што го знаеме, никогаш немале контакт? Дали станува збор за архетип – колективна слика вкоренета длабоко во човечката психа? Или, можеби, само допир со една изгубена нишка од нашето минато, која сè уште не сме ја расплеткале?
Во времиња кога науката и мистиката сѐ почесто се допираат, вреди да се задржиме на овие слики – не за да извлечеме сензационализам, туку за да се потсетиме колку малку знаеме за сопствениот почеток.
Редакција Фронтлајн