На тема рурален туризам, ено-гастро концепт, еко туризам, дестинации на кои досега не сме им посветувале внимание, а кои треба да ги гледаме како светли точки за иднината на македонскиот туризам, разговаравме со директорот на Агенцијата за промоција и поддршка на туризмот.
-Руралниот туризам мора да процвета. Треба да биде практикуван од локалното население кое директно треба да го види бенефитот. На тој начин ќе можеме да сметаме на поголема услуга, на повеќе мали бизниси, отворање на семејни бизниси и нови зелени работни места, бидејќи без тоа нема да можеме да сметаме на намалување на миграцијата. Потребно е да се создадат тимови. Тимови на локално ниво што ќе овозможат брза помош на сите кои сакаат да искористат одредени линии од Европската Унија од Светска банка. Сè она што треба да направиме е да си веруваме едни на други. Да создаваме трајни врски помеѓу извршната и локалната власт, да му овозможиме на приватниот сектор што повеќе можности, да ги обучиме, да не се срамиме да признаеме дека ни е потребна помош. – вели Јаневски.
Според Јаневски, применување на рурални форми на туристичка понуда е иднината и вистинскиот правец каде што треба да се развива македонскиот туристички сектор.
-На пример, ако сакаме да ја развиваме Преспа и во текот на денот можат да дојдат дури 20-25.000 туристи да ја посетат, не е возможно тоа да се случи само со 800 кревети. Треба што повеќе да учиме, да се обучуваме кон тоа што значи еко, органско производство, тоа што значи применување на рурални форми на туристичка понуда, тоа што значи ено-гастро концепт. Тоа е иднината и вистинскиот правец каде што треба да се развива македонскиот туристички сектор. Да ги отвориме своите куќи за туристите. Да им овозможиме автентично сместување со европски услови, со стандарди кои ќе бидат доволно категоризирани, сместувачки капацитети со коишто ќе се гордееме, и во наредните неколку години да имаме за 20 можеби и 50% повеќе искористеност на ИПАРД програмата, а ние да добиеме можеби неколку илјади сместувачки капацитети. Затоа низ годините ИПАРД програмата е една од најидеалните мерки кои можат да се применат во туристичката индустрија, да се применат со план, со стратегија и да се отворат нови сместувачки капацитети во туризмот во локалниот економски развој кој според мене во овој момент ни е една од најслабите точки. – рече Јаневски.
Напоменувајќи дека туристите во Македонија се сконцентрирани најмногу во Скопје и во Охрид, Јаневски потенцира дека со развивањето на руралниот туризам, еко-туризмот, алтернативните форми на туристичката понуда, за брзо време туристите нема да ни бидат концентрирани 60 до 70% во два туристички региони, туку тоа ќе биде на ниво на целата држава.
-Агенцијата за промоција и поддршка на туризмот треба да прерасне во национална туристичка организација која ќе формира неколку организации за дестинациски менаџмент кои ќе управуваат со дестинациите токму кај нас. Исток, запад, север, југ се дестинации кои ќе развиваат туризам, ќе развиваат различни форми на туристичка понуда и за многу брзо време туристите нема да ни бидат концентрирани 60 до 70% во два туристички региони, туку тоа ќе биде на ниво на целата држава. Тогаш ќе ја намалиме сезоналноста, нема да имаме големи пикови и ќе имаме поголеми нови работни места во руралните средини. Тогаш ќе можеме да зборуваме за женското претприемништво, за младите кои ќе останат пред своите огништа, ќе ја намалиме миграцијата, а тој процес не е утопија, туку кон него треба да се работи во наредните пет или десет години.
Очекувам во наредните пет години сè повеќе вложувања во туризмот, пред сè во руралниот, сместувачки капацитети, поголема интерактивност со општините, поголемо приближување на локалната и извршната власт и создавање тимови кои во самите општини ќе овозможат генерирање на средства од европските и светски фондови, бидејќи тоа во овој момент ни недостасува.- вели Јаневски.
Извор: Агротим