ПРВА ЛИНИЈА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
No Result
View All Result
ПРВА ЛИНИЈА
No Result
View All Result
Home ИНТЕРВЈУ

Интервју со Жанета Ќосе: Учениците не се клиенти, а училиштата не смеат да станат фирми, образованието има поширока општествена мисија

May 19, 2025 12:02
in ДЕНЕС, ИНТЕРВЈУ
Share on FacebookShare on Twitter

Разговаравме со комуникологот Жанета Ќосе за актуелните образовни политики, реформските правци, реториката и суштината зад иницијативите на новата влада, и за тоа каква стратегија стои зад промените што ги засегаат учениците, наставниците и целото општество.

Нова: По правило образованието е фундаментот на секое општество, како Вие гледате на актуелната образовна политика?

Ќосе: Актуелната образовна политика изгледа дека се движи низ континуирани, но често неповрзани и недоволно осмислени реформи. Се забележува обид за модернизација, како воведување на дигитални алатки и нагласување на компетенции, но честопати без системска поддршка, подготовка на наставниот кадар или долгорочен план. Постојат и контрадикторни пораки, од една страна се зборува за квалитет, но од друга страна, недостасуваат инвестиции во инфраструктура, обука и поддршка за наставниците.

Образовната политика е несистемска, фрагментирана и со чести импровизации.

Аргументи за потврда на тезата:

Често менување на наставни програми, без јасна евалуација на претходните резултати.

Недостиг од инвестиции во наставниот кадар: мали плати, слаба мотивација, недоволна стручна поддршка.

Дигитализацијата во образованието остана површна, често е повеќе PR отколку функционална промена, за што пример е недостиг од интернет или компјутери во руралните училишта.

Таков пример беше Програмата „Национална платформа за далечинско учење“ во време на пандемијата што беше воведена итно, но без доволно обука за наставниците и учениците.

Образованието не е експеримент што се менува со секоја нова влада, тоа е обврска што бара стабилност и визија.

Нова: Кај нас образованието е постојано во некакви реформи, кои се Вашите согледувања за тоа во кој правец тоа сега се движи и дали и колку е оптоварено со идеологија?

Ќосе: Реформите во последните години изгледаа како мешавина од неолиберална и технократска идеологија, а со новата Влада е со десничарска, традиционалистичка идеологија. Има обиди за примена на европски образовни рамки, на пример компетентностен пристап, кои што, за жал, се случуваат без длабоко вградување во локалниот контекст. Честопати изгледа дека реформите се водени од потреба за усогласување со надворешни барања од ЕУ или од Светска банка, а не од визијата за национални потреби. Забележлив е тренд на мерење и евалуација преку тестови, но недостига фокус на критичко размислување, креативност и градење на автономни личности.

Аргументи што би го потврдиле тврдењето/ставот се:

Се фаворизира „измерлива ефикасност“, резултати на тестови, ПИСА рангирања.

Фокусот е на „вештини за пазарот“, а помалку на вредности, критичко размислување и културна писменост.

Се преферира приватниот сектор преку јавно-приватни партнерства, што ја поткопува улогата на државното образование.

Пример е воведувањето на програми како „STEAM“ и „претприемништво во училиштата“, коишто често се спроведуваат без критичка педагошка рамка, повеќе како тренд.

Оттаму констатацијата дека учениците не се клиенти, а училиштата не смеат да станат фирми, зашто образованието има поширока општествена мисија.

Нова: Каков е односот на актуелната власт кон образованието, се наѕира ли јасна стратегија и визија?

Ќосе: Односот на актуелната власт кон образованието може да се окарактеризира како реторички важен, но суштински маргинализиран. Иако во говорите често се нагласува значењето на образованието за иднината на државата, во пракса се гледа дека образованието не е приоритет во буџетот, ниту во стратегиското планирање. Јасна, долгорочна стратегија е тешко да се идентификува, зашто има фрагментирани проекти, често сменети министри и недостаток на институционален континуитет. Недостасува вклученост на наставниците, родителите и учениците во креирањето на политиките, а визијата ретко се темели на истражувања и докази.

Сметам дека постои декларативна поддршка, но не и суштинска стратешка визија.

Ставот го аргументирам со фактите дека:

Недостасува долгорочна национална стратегија усогласена со реалните потреби (социјални, економски, културни).

Се менуваат министри и приоритети без континуитет, при што секој министер носи „нова реформа“.

Постои политичка инструментализација на образованието, зашто често реформите се прават без вклучување на стручната јавност.

Видливо е дека нема национална консултација за големи реформи, како што се нови учебници, дигитализација, интеграција на ПИСА резултатите.

Се потврдува тврдењето на Центарот за образовна политика дека образованието не може да биде колатерална жртва на дневната политика.

Марија Тодоровска / Нова ТВ

ФРОНТЛАЈН Е-БИЛТЕН

ПРЕТПЛАТИ СЕ НА Е-БИЛТЕНОТ НА ФРОНТЛАЈН И ДОБИВАЈ ГИ НАЈНОВИТЕ ВЕСТИ НА ТВОЈАТА Е-АДРЕСА

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

НАЈНОВО

(ВИДЕО) Голем пожар во Дубаи: Гореше небодер со 67 ката, евакуирани речиси 4.000 луѓе

June 14, 2025
Генерирано со ВИ

Пакистан повикува муслиманските држави да ги прекинат односите со Израел

June 14, 2025

Гласен синдикат се приклучи на Сојузот на синдикати – 5та СИЛА

June 14, 2025

НАЈЧИТАНО

  • Македонија полека но сигурно станува мала Србија

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Поради притисоци по поддршката на студентите, овој EXIT ќе биде последен во Србија

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Индискиот авион се урна врз хостел за лекари

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ракетни напади на Иран ги тресат зградите во Израел, има повредени

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Најголеми непријатели на македонскиот јазик и на мислењето, на идентитетот, се мпц и вмро!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

© 2023 Frontline.mk

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • ПОЛИТИКА НА ПРИВАТНОСТ
  • МАРКЕТИНГ
  • КОНТАКТ

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • МАРКЕТИНГ

© 2023 Frontline.mk