ПРВА ЛИНИЈА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
No Result
View All Result
ПРВА ЛИНИЈА
No Result
View All Result
Home КОМЕНТАРИ

Рубин Земон: Универзална Балканска наместо национални балканстички истории

Преминот од национална или локална кон универзална историја, како синтеза на сите хумани настани и периоди на Балканот и пошироко, треба да биде една од стратешките приоритети на балканските историографии.

November 9, 2022 11:57
in Uncategorized, ДЕНЕС, КОМЕНТАРИ, РЕГИОН
Share on FacebookShare on Twitter

Пишува: Рубин Земон

Процесот на создавање на нациите во Европа,како општествени и политички појави, е незамислив без развојот на филозофските науки и т.н. наука за антиката (Altertumswissenschaft). Впечатливо е тоа што некои од клучните водачи на полето на лингвистиката и историјата, како на пример Хумболт, Нибур и други, играле активна улога и во науката и како важни политичари на националната сцена. Во срцето на науката за антиката била претставата за божествените Грци, уметници и филозофи. Грците морале, како и идеализираната претстава за самите Германци, да се интегрираат со својата родна почва и да бидат чисти. Така, т.н. антички модел на изучување на историографијата, како и со имплицитните последици од мешањето на расите и јазиците, се помалку можел да опстојува, па замени со т.н. aриејвски модел, како што го нарекува Мартин Бернал во својата епохална книга Црна Атена. Со избивањето на Грчката војна за независност во 1820 година, Западна Европа била преплавена со национал-романтизам и филхеленизам.

Познатиот британски социолог Ентони Гиденс, во својата кратка но влијателна книга „Светот што ни бега“ (“Runaway World”), вели дека ние живееме во времето на глобализацијата, појавите и процесите во Светот се движат и се менуваат толку бргу, што ни бега контролата на нашиот живот од нашите раце, односно живееме во Свет што ни бега. Нашата епоха се разви под влијание на науката, на технологијата и на рационалната мисла, кои потекнуваат од Европа од XVII и XVIII век. Просветителските филозофи дејствуваа по едно едноставно, но моќно упатство: „Колку повеќе можеме рационално да го разбереме Светот и самите себе, толку повеќе ќе можиме да ја обликуваме историјата за наши сопствени цели“.

Во еден ваков контекст историографијата и историјата ослободена од  т.н. ариевски модел, со пристап кон развој на мултикултурно општество и интер-културната толерaнција и комуникација, треба да има мошне важна улога во воспоставување и развојот на „вечниот мир“ на Балканот. Се разбира консолидацијата на историскиот наратив и терминологија, преточен во „консензуален политички коректен модел“ за сите групи и идентитети на Балканот е една од најважните мисии на сите балкански држави, но и пошироко во соседните земји и во Европа. Преминот од национална или локална кон универзална историја, како синтеза на сите хумани настани и периоди на Балканот и пошироко, треба да биде една од стратешките приоритети на балканските историографии. Усогласувањето на политички коректниот историски наратив и терминологија кон националните и другите малцинства и ранливи категории во секое политичко општество на Балканот е една од столбовите кон постигнувањето на целта кон универзална историја. При тоа отворените демократски расправи за културните разлики во општество, за признавање на разноликоста на општеството, признавањето на различните идентитети треба да им се овозможат на граѓаните и да разјаснат кои традиции и колективни мемории сакаат да ги негуваат, со кои сакаат да раскинат, каков однос сакаат да имаат кон својата историја, помеѓу себе, кон разноликото општество и како понатаму.

Свесните субјективни сили кај балканските народи се исправени пред уште еден предизвик, смирено и во духот на толеранцијата и мирот да размислат дали да му дадат приоритет на нацијата како замислена заедница и на национализмот, кој на Балканот лесно се трансформира и во национал-шовинизам, или на хуманистичкиот пристап и љубовта кон своето поднебје, поврзаност за земјата во која човекот се раѓа, расте, развива, умира и се погребува, поднебје прифатено со реалниот диверзитет без митови за етничка или национална хомогеност и супериорност, или пак со илузиите „за избраниот народ“ или „супер човек“ . Тоа е значајна претпоставка и предизвик за сите балкански историографии, историчари, академски работници и политичари.

Извор: Окружење


Рубин Земон е Директор на центарот за напредни истражувања

ФРОНТЛАЈН Е-БИЛТЕН

ПРЕТПЛАТИ СЕ НА Е-БИЛТЕНОТ НА ФРОНТЛАЈН И ДОБИВАЈ ГИ НАЈНОВИТЕ ВЕСТИ НА ТВОЈАТА Е-АДРЕСА

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

НАЈНОВО

Орашко Кале – милениумско богатство кое тивко исчезнува

May 12, 2025

Крушево домаќин на првото државно првенство во планински велосипедизам

May 12, 2025

Алијанса на Албанците на Таравари официјално излегува од Владата

May 12, 2025

НАЈЧИТАНО

  • Таравари ја напушта владата за да не е „кукла“, ВЛЕН остануваат да го легитимираат владеењето на Мицкоски

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Кристина Костова: Правата на маргинализираните не смеат да бидат жртвувани на олтарот на статус квото

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ако не сакаш да бидеш Европеец ќе бидеш ништо и затоа е добро да не сакаш!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • (ФОТО) Скопјанката Чарна Невзати македонска претставничка на престижниот „Мис на свет”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • НАСА: Мисија на Марс в година

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

© 2023 Frontline.mk

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • ПОЛИТИКА НА ПРИВАТНОСТ
  • МАРКЕТИНГ
  • КОНТАКТ

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ДЕНЕС
  • ПОЛИТИКА
  • ФРОНТ
  • ОПШТЕСТВО
  • СВЕТ
  • ЕКОНОМИЈА
  • МАГАЗИН
  • КУЛТУРА
  • СПОРТ
  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • МАРКЕТИНГ

© 2023 Frontline.mk