Неодамнешните рестриктивни мерки покажуваат дека италијанската екстремно десничарска извршна власт ја презема контролата врз се повеќе културни институции.
По оставката на шефот на RAI – Radiotelevisione italiana, националното јавно радиодифузно претпријатие на Италија – оваа недела и планираното заминување на престижни оперски режисери, сите знаци упатуваат на крајно десничарската влада на премиерката Џорџа Мелони, (Fratelli d’Italia) зголемувајќи ги своите напори за преземање на јавниот културен сервис на земјата.
Покрај рехабилитацијата на Мусолини, законите против истополовите двојки и пријавеното заплашување на вестите, извршната власт поставува доверливи поединци на чело на престижните јавни институции, потези кои критичарите ги нарекуваат дека потсетуваат на фашистичкото минато на земјата.
Во понеделникот, 8 мај, шефот на RAI Карло Фуортес ја објави својата оставка. Шефот на главната италијанска јавна радиодифузна група го оправда своето заминување со образложение дека врз него се врши притисок од неговите надзорни органи.
Во писмото до Министерството за економија и финансии, поранешниот шеф на РАИ рече дека одбил да прифати промени во уредувачката линија и програмирањето што владата на италијанската премиерка се обидува да ги наметне, промени за кои „не сметал дека се во интерес. на РАИ“.
Назначен од претходната влада на Марио Драги, Фуортес истакна дека „од почетокот на 2023 година има политички конфликт во врска со мојата позиција и мојата личност, што ја ослабува РАИ“.
Претходно, партијата „Браќата на Италија“ поднела жалба против Фуортес до регулаторот за радиодифузија во септември 2022 година, оспорувајќи го присуството во етер на францускиот филозоф Бернар-Анри Леви, кој ја критикуваше италијанската десница.
Се очекува да следат и други заминувања, а противниците јасно ставија до знаење дека ги гледаат овие промени како почетоци на целосно преземање на културата на јавниот сервис од страна на ултраконзервативната извршна власт, најдесничарската влада што Италија ја видела од крајот на Втората светска војна.
„Оставката на Фуортес го означува почетокот на маневрите за целосна контрола на јавната радиодифузија“, изјави Никола Фратојани, член на Домот на пратеници и секретар на италијанската левица.
Според Роберто Закарија, поранешен претседател на РАИ, професор по уставно право и поранешен левичарски пратеник, владата „нема ни трпение да го чека нормалниот мандат“.
„Мора да се почитуваат институциите и да не се манипулира со нив за да се задоволат сопствените политички и лични барања“, изјави Закарија.
Меѓутоа, за да се поправат, владата, наводно, размислува да му даде на Фуортес раководството на операта во Неапол, бидејќи тој бил шеф на Оперскиот театар во Рим пред неговата работа во РАИ. Што доведува до уште една голема промена на културниот пејзаж што се чини дека ги потврдува стравувањата на опозицијата.
Навистина, двајца оперски режисери од француска националност се очекува да ги загубат своите работни места поради новата мерка, усвоена минатиот четврток од Советот на министри, со која се бара од сите странски директори на оперски куќи кои имаат над 70 години да ги напуштат своите позиции најдоцна до 10 јуни.
Како резултат на тоа, Стефан Лиснер, францускиот директор на Неаполската опера Театро ди Сан Карло, треба да ја напушти својата работа, што би требало да му овозможи на Фуортес повторно да се вработи. Лиснер (70) беше поранешен шеф на Париската опера и ќе биде првиот странски режисер што ќе ја напушти функцијата.
Претседателот на регионот Кампанија, Виченцо де Лука, изјави дека е за указот затоа што платата на Стефан Лиснер е превисока и тој не успеал да ја формира „Наполитанската ренесанса“, проект кој се состои од ангажирање големи гласови. во Сан Карло, пишува Corriere Della Sera.
Сепак, италијанскиот дневен весник Il Foglio објави дека Стефан Лиснер веќе ангажирал неколку адвокати и е решен цврсто да остане.
Според истиот декрет, 67-годишниот Доминик Мајер, шеф на Ла Скала во Милано, исто така е цел на старосната граница во 2025 година.
Овие мерки, иако силно критикувани, се во согласност со екстремно десничарскиот профил и изборните ветувања на Мелони.
Таа го издаде првиот декрет-закон кој ги криминализира организаторите на рејв забавите, ја казни употребата на англиски зборови во формалната документација со туркање на нови закони со казни од 5.000 до 100.000 евра и се залага Италија да стане прва земја во светот да им забрани на своите компании да произведуваат лабораториски култивирано месо.
Мелони веќе ги блокираше ЛГБТ+ паровите да ги регистрираат своите деца во граѓанскиот регистар, и претходно оваа година рече дека нејзиното верување е дека „детето го заслужува само најдоброто: мајка и татко“, изјава што ја натера италијанската ЛГТБ+ заедница да ја обвини премиерката за газење на родителските права на истополовите парови и покрај тоа што земјата веќе ги има некои од најслабите во Европа.
Уште на Денот на трудот, 1 мај 2023 година, таа најави укинување на „приходите од државјанство“ и олеснување на договорите на определено време. Нешто штом нејзините противници извикаа дека не е во ред, Мелони почна да ги напаѓа културните јавни служби.
И додека овие планови за трансформирање на културните простори во земјата изгледаат како бренд за Мелони, тие претставуваат дополнителен чекор што ги поттикнува тековните стравови од поизразени популистички и авторитарни наноси.
Подготви: А. В. / Нова ТВ