Се проценува дека модната индустрија е еден од најголемите светски загадувачи, одговорен за околу 20% од отпадните води на планетата и околу 10% од емисиите на стакленички гасови во светот. ЕУ тргнува да го промени ова – но дали е тоа реална можност?
Во статијата на euronews.com се поставува прашањето дали ЕУ е на добар пат да стави крај на културата на брза мода и конзумеризмот.
ЕУ се надева дека штетниот модел на конзумирање облека наскоро би можел да стане минато. Минатиот месец, ЕУ усвои препораки за стратегијата на телото, вклучително и политики за да се направи облеката поцврста, поправлива и рециклирана. Тие, исто така, ги поддржаа регулативите кои сугерираат дека производството мора да ги почитува човековите, социјалните права и правата на етикетирање, благосостојбата на животните и животната средина низ целиот синџир на снабдување.
„Катастрофите што се случија во минатото, како колапсот на фабриката Рана Плаза во Бангладеш, растечките текстилни депонии во Гана и Непал, загадената вода и микропластиката во нашите океани, покажуваат што се случува кога не го следиме овој принцип. Доволно чекавме – време е да направиме промена! Иако идејата е трансформативна во принцип, постои загриженост од сите страни дали регулативата ќе може да им помогне на земјите надвор од Европа. Местата вклучувајќи ја пустината Атакама во Чиле и африканските нации Гана и Кенија моментално го носат најголемиот дел од текстилниот отпад во светот. Пустината Атакама ја доби непожелната титула „светски контејнер“ по извештаите дека просторот е дом на околу 741 хектари напуштена облека. Тоа е еднакво на површина колку што е Централ Парк“, изјави Европратеничката Делара Буркхард.
ЕУ се надева дека ќе се пресели од линеарен модел на кружен модел во кој секоја облека може повторно да се користи, рециклира или, во најмала рака, да се направи да биде биоразградлива и компостлива.
Зошто е толку тешко да се ослободиме од брзата модна навика?
Во екот на економската криза и зголемената инфлација, не е изненадувачки што на голем број луѓе со намален буџет им е тешко да се одвратат од брендовите кои нудат трендовска и, што е најважно, многу евтина облека.
„Иако често се декларираат како еколошка опција, сервисите за изнајмување на облека се помалку одржливи од фрлањето облека по употреба, што ја зголемува конфузијата на потрошувачите околу тоа како да се биде позелен“, велат аналитичари во Canvas8 за Euronews Culture.
Во една француска студија од 2022 година се заклучува дека додека 35% од луѓето велат дека ја фрлаат облеката затоа што е истрошена, огромни 56% велат дека тоа се должи на облеката што не им одговара или дека едноставно им е здодевно. Се чини дека повеќе од 50% од облеката се отстранува од други причини освен издржливоста, голем дел од проблемот лежи кај потрошувачот, а не само кај самите брендови за брза мода.
„Имаме масовно производство поттикнато од брендовите кои не знаат што да направат за потрошувачите и само бркаат продажба – тие можат да го направат тоа бидејќи работат на толку високи нивоа на профит. За жал, брендовите што го создадоа овој проблем нема да бидат тие што ќе го поправат“, вели Кали Расел, извршен директор и ко-основач на Unfolded, за Euronews Culture.
Дали навистина може да се запре брзата модна индустрија?
Многумина го критикуваа аспектот на поправка и повторна употреба на плановите на ЕУ, но имаше и пофалби за нејзините предлози за проширена одговорност на производителот (EPR). Според таа шема, трговците на мало ќе бидат финансиски одговорни за сите фази на крајот на животот на облеката. Тоа вклучува собирање, сортирање и рециклирање на облеката.
Предлозите за проширената одговорност на производителот се сè уште во фаза на работа, сè уште не се објавени детали. Но, освен ако брендовите не бидат погодени со голема такса, малку е веројатно дека ќе го променат начинот на кој пристапуваат кон производството или нивните деловни модели.
„За жал, само законодавството не го решава проблемот со брзата мода. Регулативата е почетна точка за промена, но сѐ додека постои побарувачка од потрошувачите, компаниите ќе најдат начини да ја заобиколат регулативата или да најдат начини да ја намалат“, објаснува Кели Расел, додавајќи дека вистинскиот начин да се справите со проблемот со брзата мода е да се едуцираат клиентите.
Колку всушност постои надеж за крај на културата на брзата мода?
Очигледно е дека ставовите се менуваат кај се поголем дел од потрошувачите. Податоците од eBay сугерираат дека половната облека сочинува 22% од гардеробите на 18-34-годишниците во Велика Британија, а таа бројка веројатно ќе се зголеми. Голем дел од таа возрасна група е составена од Gen Z, од кои многумина активно избираат да купуваат облека од продавници за штедливи производи и апликации за замена на облека. Сепак, влечењата на TikTok во кои има облека што чини пени од брендови како од Shein сè уште се премногу примамливи за многумина. За хроничните онлајн посетители, често е важно никогаш да не се биде виден во иста облека двапати, без оглед на последиците.
Една особена критика против плановите на ЕУ е недостатокот на воведување законодавство за личниот доход. Ако се воспостави, тоа би значело дека трговците на мало повеќе не би можеле да продаваат облека на бидејќи нема да можат да се потпрат на евтина работна сила. Особено Шејн често беше критикуван како особено виновен за оваа практика, со голем број обвинувања против нив за нивните работни политики.
Минатата година, британската ТВ станица Канал 4 испрати таен работник во две фабрики во Шејн во Гуангжу и откри дека работниците добиваат основна плата од само 4 илјади јуани месечно – или околу 503 евра – за работни денови долги до 18 часа и се очекува да произведува 500 парчиња облека дневно со само еден слободен ден месечно. Често жените се работнички во овие фабрики, заробени во сиромаштија, под притисок да произведуваат повеќе облека побрзо за да ги задржат работните места што им се толку потребни. Повисоките плати би значеле помала масовна хиперпродукција, како и подобар живот за овие вработени.
Иако предлозите на ЕУ се секако потег во вистинската насока, јасно е дека тие не одат доволно далеку за да се стави крај на брзата мода засекогаш.
Идеално, потрошувачите ќе треба да се дистанцираат од индустријата и да направат поразумен избор, но сегашната економска ситуација останува вистински предизвик за многумина.
извор: Грин Цивил