Истражувањето ЕлектоМетар на институтот „ПРЕСПА“ – Скопје – со спроведените три експерименти и опфатени 14.000 различни сценарија ги анализира комбинаториките и сценариата кога на парламентарните избори 2024 година би се појавиле пет блокови на политички партии.
Притоа блоковите би биле составени според моменталните најави на групирање: владината коалиција; коалицијата која гравитира околу ВМРО-ДПМНЕ; блок кој ја претставува албанската опозиција; блок кој го доминира Левица; и блок во кој се останатите политички партии, но според податоците ќе биде доминиран од ЗНАМ – Максим Димитриевски.
Експериментите на ова истражување се засноваат на неколку клучни претпоставки: дека Владината коалиција ќе настапи заеднички со предизборна листа, односно дека сите политички партии ќе функционираат како групи на овој начин, дека моделот се составува според последната анкета за која имаме податоци во целост, од декември 2023, или 6 месеци пред изборите, дека моделот се иззема од разгледувањето на сентиментот на гласачите и јавниот дискурс, дека маргината на грешка на моделот е +/-3,55%.
Коалоцијата на ВМРО-ДПМНЕ има околу 4% шанси да освои најголем број пратеници и притоа да дојде во позиција да го предложи составот на новата влада.
Според истражувањето: Блок 1, односно владина коалиција би освоил – 49,50% до 53,83% од важечките гласови, Блок 2, односно опозициската ВМРО ДПМНЕ и нејзината коалиција би освоила – 36,45% до 39,79% од важечките гласови, опозиционите партии на Албанците – Блок 3 – 1,32% – 1.93% од важечките гласови, Блок 4 – 2,07% до 3,79% од важечките гласови и Блок 5 – 4,12% до 6,80% од важечките гласови.
Податоци, претпоставките и моделот на ЕлектоМетар укажува на момент во кој само два блокови имаат шанса да состават мнозинство или пак да освојат најмногу гласови. Притоа, вториот блок – коалоцијата на ВМРО-ДПМНЕ има околу 4% шанси да освои најголем број пратеници и притоа да дојде во позиција да го предложи составот на новата влада.
ЕлектоМетар претставува истражување и аналитичка алатка за следење на изборите и постапување на гласачите. Истражувањето претставува долгорочен потфат за анализа на изборни постапувања и следење на однесување на гласачи, а со цел утврдување на недостатоци и/или злоупотреба на изборниот процес. Во истражувањето беше вклучена експертизата на Блинк Маркетинг и Медиа за анализа на податоци и податочни модели.
Во истражувањето биле вклучени јавно достапни податоци од Државната изборна комисија, Државниот завод за статистика и анкетни истражувања на јавното мислење.
„Влезни податоци од ДИК беа описите на гласачките места, самите гласачки места и нивната геолокација, како и изборните резултати од сите изборни циклуси во периодот 2013 -2021 година. Притоа исклучени се локалните избори за градоначалници во 2013 и 2017, односно првиот круг од претседателските избори во 2014 и 2019 година. Конечно, земени предвид беа и податоците за излезност за истиот временски период, 2013 – 2021. Влезни податоци од Државниот завод за статистика беа податоците од пописот 2021 година, односно демографијата на населени места прилагодена по изборни единици. За анкетните истражувања, влезни податоци беа демографијата на политичките партии, намера за гласање и поддршката за политички партии, како и пропорциите на поддршка за политичките партии. Земени беа податоци од анкети кои ги работевме во Институтот „Преспа“, како и податоци достапни од анкети на Меѓународниот републикански институт, Националниот демократски институт, и уште неколку македонски тинктенк организации“, наведуваат од ЕлектоМетар на институтот „ПРЕСПА“ – Скопје.
Дестан Јонузи