По 18 години планирање и изградба, конечно започнува со работа солунското метро, првото метро во северна Грција.
Изградбата на метрото беше опкружена со бројни предизвици, вклучувајќи археолошки откритија и финансиски тешкотии, што доведе до повеќекратни одложувања. И покрај тоа, Солун сега е на прагот на отворање на овој значаен систем, кој ќе има големо влијание не само врз секојдневниот живот на граѓаните на Солун, туку и врз животот на многу туристи кои го посетуваат.
Солунското метро ќе биде еден од најновите и најнапредните метро системи во Европа. Тоа значи дека користи најнови технологии и опрема и е изграден по многу високи стандарди на квалитет и безбедност.
Кога започнува со работа метрото во Солун?
Солунското метро официјално ќе се отвори на 30 ноември 2024 година, по 18 години работа и одложувања. Со должина од 9,6 километри и 13 станици, се очекува метрото да превезува околу 254.000 патници дневно.
Патувањето низ целата рута ќе трае само 17 минути, додека 18 воза без машиновозачи ќе поаѓаат на секои 2 и пол минути во шпицот, што значително ќе го намали метежот и ќе овозможи побрз и поефикасен превоз низ градот.
Најавено е дека цената на билетот за метро во првите шест месеци ќе биде 60 центи, а на пакет од 10 + 1 билети ќе биде 5,80 евра. Планирано е метрото да биде достапно за граѓаните од 5:30 до 12:30 часот, со можност за подоцнежни поаѓања во петок и сабота.
Зошто проектот толку доцни?
Изградбата на солунското метро првично започна во 1986 година, кога беа направени првите планови за овој проект. Сепак, конкретните работи започнаа дури во 2006 година, а првично беше планирано завршување за 2012 година. Сепак, работите се соочија со голем број предизвици што доведоа до повеќекратни одложувања.
Археолошки откритија: Солун е богат со историски слоеви, а при ископувањата за метрото, откриени се повеќе од 300.000 артефакти од античкиот, средновековниот и отоманскиот период. Особено важни откритија беа пронајдени на станиците Венизелу и Агиа Софија, каде беа пронајдени антички улици, плоштади и други остатоци од градскиот живот. За да се зачува ова културно наследство, многу градилишта беа претворени во археолошки зони, за што беше потребно дополнително време за истражување.
Промени во проектот: Секое ново археолошко откритие бара прилагодување на градежните планови за да се обезбеди заштита на историските места. Станиците Венизелу и Агиа Софија, на пример, мораа да бидат дизајнирани да вклучуваат изложбени простори за зачуваните делови од старите улици и плоштади.
Финансиски тешкотии: Покрај техничките предизвици, дополнителните трошоци поврзани со археолошките истражувања и промените во дизајнот значеа дека проектот бара повеќе финансии од првично планираните, што дополнително ја забави работата.
Возови без возачи
Управувањето со Солунското метро е доверено на конзорциумот „TХEMA“, француско-италијанска компанија со долгогодишно искуство во водење на современи системи со напредни безбедносни технологии и автоматизација. Овој метро систем има безбедносно ниво 4, што овозможува работа без возач. Сепак, во секој воз ќе има присутен персонал кој во случај на проблем, како што е прекин на струја или технички дефект, рачно ќе го води возот до следната станица.
Во првата фаза, системот на метро ќе има 18 возови, со планови за постепено воведување на уште 15, со што капацитетот ќе доведе до можност за превоз до 350.000 патници дневно.
Системот на метрото во Солун ќе биде од клучно значење за поврзување на главните делови на градот, овозможувајќи полесен пристап до центарот и градското пристаниште. Секоја станица ќе биде опремена со потребната инфраструктура, вклучувајќи гаражи, различни услужни објекти, системи за дигитални билети и полесен пристап за лицата со посебни потреби.
Во наредните години се планира натамошна изградба на нови станици, кои кога ќе се завршат, би можеле да го намалат бројот на возила во сообраќајот за околу 57.000, што дополнително би ги растерело градските улици.
Колку линии ќе има солунското метро?
Солунското метро ќе има двостепен систем на линии, кој ќе ја вклучува главната линија и дополнителна кон областа Каламарија.
Линија 1 (Главна): Ќе ја поврзе областа Неа Елветија со центарот на градот и новата железничка станица.
Линија 2 (одвојување до областа Каламарија): Ќе се поврзе со главната линија и ќе обезбеди дополнителна врска со источниот дел на градот, до станицата Микра. Ќе има уште 5 станици.
Во првата фаза, метрото ќе опфати една главна линија и една што ќе биде одвоена од неа, а предвидени се дополнителни доградби согласно потребите на населението.
Метро станици во Солун
Метрото во првата фаза ќе ги вклучи следните станици:
Нова железничка станица
Димократија
Венизелу
Агиа Софија
Синтривани/Ектеси (саем)
Panepistimio (Универзитет во Солун)
Папафи
Ефклидис
Флеминг
Аналипса
25 март
Вулгари
Неа Елветија
Разгранувањето кон областа Каламарија ќе додаде уште неколку станици, вклучувајќи ја и станицата Микра на исток.
Карактеристики на линијата 1 (основна линија)
• 9,6 километри пруга, со два независни тунели со една пруга
• 13 модерни станици, со централна платформа
• 18 целосно автоматизирани, климатизирани возови кои ќе сообраќаат без машиновозач, но со придружник.
• Автоматски системи за отворање и затворање на вратите на секоја станица, со цел да се обезбеди максимална безбедност на патниците за време на нивниот престој на пероните.
• Очекуван дневен патнички сообраќај: 254.000 патници.
• Транспортен капацитет од 18.000 патници на час и по правец.
• 450 патници по воз.
• Комуникација на патниците со Контролниот центар
• Време на поаѓање на возот: на секои 2,5 минути во почетната фаза од комерцијалното работење и на секои 90 секунди по приемот на дополнителни возови.
• Време на патување со застанување на 13 застанувања: 17 минути.
• Еколошки придобивки и намалување на емисиите на јаглерод диоксид (CO2).
• Движењето на возовите се контролира безжично 5-10 пати во секунда, со точност на положбата на секој воз од околу 1м.
• Нивото на оперативна безбедност е SIL4.
• Оперативните податоци на секој воз (позиција, профил на брзина, аларми, дефекти, дијагностика, податоци за сигнализација, CCTV камери итн.) се пренесуваат безжично (Wi-Fi) преку истиот систем за пренос (DCS) и една антена.
• Има камери со висока дефиниција внатре и надвор, како и на предната и задната страна на возот, со можност за пренос на онлајн видео до Контролниот центар за операции.
Проширување на солунското метро до областа Каламарија
• Проектот за продолжување до Каламарија вклучува 5 нови станици (Номархија, Каламарија, Арецу, Неа Крини и Микра).
• Должината на подземната линија е 4,78 км.
• Се очекува дневно да опслужува 63.000 патници.
• Време на патување од станицата Микра до центарот на Солун: 15 минути.
• Почетокот на работа на пругата е предвиден за втората половина на 2025 година.
Археолошки откритија – метрото како „подземен музеј“
Изградбата на метрото го направи Солун еден вид „подземен музеј“. На некои станици, како што се Венизелу и Агиа Софија, посетителите ќе можат да видат зачувани делови од римски и византиски структури, како што се античките улици и плоштади.
Многу од артефактите пронајдени за време на ископувањата ќе бидат изложени и на станиците Синтривани и во областа Павлос Мелас, дополнително збогатувајќи ја културната понуда на Солун.
Влијанието на метрото на Солун
Отворањето на солунското метро носи многу предности за градот. Намалувањето на сообраќајниот метеж и побрз превоз низ градот ќе им го олесни секојдневието и на граѓаните и на туристите. Исто така, метрото значително ќе придонесе за еколошките напори на градот за намалување на издувните гасови од автомобилите.
Овој долгоочекуван проект ја комбинира модерната транспортна технологија со зачувување на историското наследство. Отворањето на метрото означува нов период во животот на градот, каде античката историја и модерната инфраструктура ќе коегзистираат за доброто на сите жители и посетители.
Извор: GrckaInfo
Фотографии: Athensvoice.gr