Прикажувањето на документарниот филм „Русите во војна“ на меѓународните филмски фестивали во Венеција и Торонто предизвика оправдана огорченост не само кај украинските филмаџии. Граѓани од различни земји се приклучија на X/Twitter со бура од барања за откажување на проекциите и одржаа протестни акции во Канада.
Украинската држава (претставувана од структурите на Министерството за надворешни работи и Министерството за култура и стратешки комуникации) протестираше против јавните проекции и промоцијата на овој филм на меѓународни платформи, особено поради планираната проекција на филмскиот фестивал во Цирих. Министерството за култура ја вклучи Анастасија Трофимова, филмска режисерка на „Русите во војна“, во списокот на лица кои претставуваат закана за националната безбедност.
Руската држава формално нема никаква врска со создавањето на филмот, кој е канадска и француска копродукција. Трофимова, филмските продуценти и другите јавни застапници го нарекуваат филмот „неутрален“, па дури и „антивоен“, инсистирајќи дека тој наводно ќе му помогне на гледачот подобро да разбере што навистина се случува и да ја растера „маглата на војната“. Трофимова се нарекува себеси руско-канадска филмска режисерка бидејќи има пасоши од двете земји и дипломи од универзитетите во Торонто и Амстердам.
Порталот Справди ги пласира материјали создадени од тимот од Центарот за стратешка комуникација и безбедност на информации каде објаснува како филмот „Русите во војна“ му помага на режимот на Путин да ги промовира своите пропагандни наративи и да врши информативно влијание во странство.
Зошто „Русите во војна“ не може да се смета за неутрален филм
Русија води агресивна војна против Украина. Теророт врз цивилното население, тортурата и егзекуцијата на воени заробеници и цивилни заложници, нападите со ракетни бомби врз критичната инфраструктура и станбените згради и други воени злосторства се вообичаени практики за руската војска и се од системски карактер. Руската агресија е неиспровоцирана, затоа пропагандата на Кремљ го „објаснува“ нападот на Украина со потребата да се бори против фиктивниот „нацизам“, да го заштити „народот од Донбас“, да ја заштити Русија од „агресивниот НАТО сојуз“ итн.
Понатаму, еден дел од овие наративи се реемитува како став на филмските автори, а другиот дел е некритичко цитирање на актерите – руските окупатори кои учествуваат во непријателствата на територијата на Украина:
Еден актер, роден од регионот Донецк, ја објаснува својата мотивација да се бори на страната на Русија со фактот дека Украина „го бомбардираше Донбас осум години“ од почетокот на „граѓанската војна“ во 2014 година. Авторот на филмот не само што не го деконструира овој наратив, но и не го ни доведува во прашање;
Актерите на филмот зборуваат за нивната борба против „украинскиот нацизам“. Режисерката на филмот не ни спомнува дека нацистичката идеологија е забранета во Украина и дека нејзината пропаганда е казнива со кривична одговорност;
Актерите во филмот негираат вмешаност во воени злосторства. Трофимова, лично, уверува дека таа лично не била сведок на злосторствата на руската војска;
Авторите на филмот не ја кријат својата желба да ја „хуманизираат“ руската војска, да ја отстранат секоја одговорност за соучесништво во агресијата, како и да ги прикажат како жртви и заложници на „дејствата на политичарите“ и да предизвикаат сочувство од публиката за окупаторите и нивните семејства. И покрај тоа што значителен дел од нив признале дека доброволно учествувале во војната за да заработат пари.
Авторите на филмот постојано ги игнорираат фактите кои се важни за разбирање на контекстот и суштината на руско-украинската војна. Тие не ја спомнуваат окупацијата или најавата за анексија на Крим. Тие не ја споменуваат руската окупација на делови од регионите Донецк и Луганск од 2014 година, како што беше утврдено со пресудата на ЕСЧП од 25 јануари 2023 година. Исто така, тие не споменуваат дека соборувањето на малезискиот Боинг над регионот Доњецк било резултат на ова занимање.
Во времето на снимањето на филмот, масовните убиства на цивили во Буча, Изум, Ирпен како и бомбардирањето на породилиштето и Драмскиот театар во Мариупол веќе беа добро документирани и покриени во меѓународните медиуми. Во 2023 година започна премиерата и меѓународната дистрибуција на документарниот филм награден со Оскар „20 дена во Мариупол“. Но, според Трофимова, таа не го гледала овој филм.
Зошто Анастасија Трофимова не може да се смета за непристрасен филмски режисер
Анастасија Трофимова долго време работеше со RT Documentary, структурна единица на ТВ каналот RT (Russia Today), кој е клучен канал за ширење на руската пропаганда до странската публика. Од 2022 година, емитувањето на РТ е блокирано во ЕУ и САД, а воведени се санкции за ТВ каналот, неговите филијали и неговите вработени. Трофимova соработува со RT најмалку од 2014 година и има снимено 11 филмови за руската компанија.
Во септември 2024 година, Соединетите Држави објавија докази за соработката и координацијата на РТ со руските специјални служби, како и за вмешаноста на телевизиската компанија во финансирањето на руската армија. Со оглед на ова, работата во РТ или други санкционирани структури на Руската Федерација треба да биде „црвено знаме“ за грантови организации бидејќи не може да се гарантира дека поранешните вработени во РТ престанале да работат понатаму во интерес на руските специјални служби.
Особено што во 2023 година, Трофимова на својата страница ја објави некрологот на рускиот „воен дописник“ Кирил Романовски, кому му беше обезбедена информативна поддршка за активностите на ПВК Вагнер и лично Евгениј Пригожин. Текстот сведочи за топлите и пријателски односи на режисерот со информативниот криминалец. Трофимова ги снимаше своите филмови за РТ, особено во Сирија и Демократска Република Конго, каде што присуствуваше ПМЦ Вагнер.
Сепак, тоа не ја спречи Трофимова да добие сума од 340.000 американски долари од канадските даночни обврзници, која беше делумно финансирана од Канадскиот медиумски фонд за продукцијата на „Русите во војна“. Филмскиот фестивал во Торонто не ја спомена долгогодишната соработка на Трофимова со RT во соопштението за печатот на нивната официјална веб-страница.
Авторите на „Русите во војна“ тврдат дека Трофимова влегла во окупираниот дел на регионот Доnецк заедно со еден од руските војници, кого го сретнала во возот. Филмскиот режисер, наводно, останал седум месеци (!) во единицата на вооружените сили на Руската Федерација во близина на Бахмут без договор (!) со командата и неовластено снималa природа и интервјуа со војската. А потоа, таа можеше без пречки да ја напушти територијата на Руската Федерација.
Оваа верзија не само што е неубедлива, туку е и сосема фантастична. Трофимова не би можела да направи ништо без координација со руската воена команда и руското контраразузнавање. Со оглед на централизацијата на процесот на одлучување во Руската Федерација, таа едвај ја доби оваа дозвола на лице место од командантот, чии подредени станаа актери на снимката. Иако руската држава нема формални односи со создавањето на филмот, тој не можеше да се појави без нејзина помош.
Исто така, не треба да се заборави дека Анастасија Трофимова илегално ја преминала границата на Украина и нелегално престојувала на украинска територија. И затоа Украина ги има сите причини да ја изведе пред лицето на правдата.
Како филмот „Русите во војна“ му помага на режимот на Путин
Операциите за руско влијание не се ограничени на нескриена пропаганда во стилот на Соловјов или Скабеева. Различни наративи и пораки се приспособени за различна публика во различни земји. Тие напредуваат не само за да ги убедат луѓето во исправноста на руските постапки или да ги натераат да се заљубат во Путин. И да се влијае на публиката и да се поттикне на одредени постапки или неактивност, што исто така му помага на Кремљ да ги постигне своите цели:
Отстранувањето на одговорноста од „обичните Руси“ и нивното претворање во „жртви на војната“ се совпаѓа со повиците за укинување на санкциите од Руската Федерација за да се намали нивното „страдање“. Иако, целта на санкциите не е страдањето на руското население, туку намалувањето на способноста на Руската Федерација да води војна и да убива Украинци;
формирањето на емпатија кај западната публика за руската војска и нивните семејства треба да влијае на јавното мислење и да го намали нивото на поддршка за воената помош за Украина: на крајот на краиштата, ова оружје ќе убие „обични руски момчиња“;
Пораките за „неразбирлива“ и „непотребна“ војна која едноставно треба да се „запре“ се согласуваат со барањата на Кремљ да се помири со „територијалната реалност“, односно со окупацијата на украинските територии. И оставете милиони Украинци под окупација како заложници на режимот на Путин;
Изедначувањето на моралните и етичките позиции на агресорот и жртвата на агресијата, напаѓачот и бранителот на родната земја, е исто толку корисно за Кремљ. На крајот на краиштата, ова ги минимизира неговите злосторства и го деактуализира прашањето за казнување за нив.
Прикажувањето на овој филм на меѓународни локации – во Италија, Канада и Швајцарија – генерира дополнителни конфликти, ја поткопува меѓусебната доверба меѓу Украинците и граѓаните на овие земји и предизвикува негативни емотивни реакции. Тоа исто така игра во рацете на Кремљ, кој има директен интерес да создаде хаос и да го ослабне Слободниот свет.
Подготви: Д. Мишев/Цивил Медиа